Siirry Taloussanomien täysversioon

Tiennäyttäjiä tarvitaan myös pilvessä

05.09.2011 15:21 Nebula on alansa edelläkävijä, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus suomalaisten pilvipalveluiden tuottamisesta. Tärkeintä on tyytyväiset asiakkaat ja toimintavarmat palvelut.

Pilvipalveluista on keskusteltu kiihtyvällä tahdilla 2000-luvun puolivälistä lähtien niin paljon, että pelkkä pilvi -sana aiheuttaa tietohallinto- tai talousjohtajalle päänsärkyä. Tutkimuslaitos Gartnerin mukaan pahin hype pilvipalveluiden ympärillä lienee kuitenkin ohi (Gartner, Hype Cycle for Cloud Computing, kesäkuu 2011), ja olemme siirtymässä pettymysten syvään vaiheeseen. Pilvipalvelut eivät tuoneetkaan lupausten mukaisia skaalautuvuusetuja (Symantec, Virtualization and Evolution to the Cloud Survey, kesäkuu 2011).


Kotimaista pilveä vuodesta 1997 - asiat voi tehdä myös toisin

Nebula on tuottanut palveluita pilvimallilla jo vuodesta 1997. Tyytyväisten asiakkaiden ja motivoituneen henkilökunnan myötä toiminta laajeni nopeasti sillä seurauksella, että nykyään asiakkaita on yli 33 000.
Nebula ei ole koskaan lähtenyt tielle, jossa asiakkaita haalitaan katteettomilla lupauksilla.
- Yhdeksän kymmenestä asiakkaastamme on valmis suosittelemaan palveluitamme. Poikkeuksellisen toimiva asiakaspalvelu ja tekninen tuki saivat eri osa-alueista parhaan arvion, kertoo toimitusjohtaja Ville Skogberg.

Yhtiöllä on kolme huippuluokan palvelinkeskusta Suomessa, sekä useita palvelinkeskuksia ulkomailla. Ne on miehitetty 24 tuntia vuorokaudessa, 365 päivää vuodessa.
-Tärkeää asiakkaillemme on, että pilvipalvelut ovat toimintavarmoja. Pelkästään palvelinkeskusten käytettävyys ei riitä, jos yhteydet siellä sijaitseviin pilvipalveluihin eivät ole yhtä laadukkaita. Nebula on pilvi- ja käyttöpalveluiden tarjoaja, jolta saa myös nopeat yhteydet suoraan pilvessä oleviin palveluihin. Runkoverkko kattaa kaikki Suomen merkittävimmät talousalueet.

Palveluiden hankinta pilvimallilla on tullut jäädäkseen.
-Olennaisimmiksi seikoiksi on kuitenkin muodostunut, missä liiketoimintakriittistä tietoa säilytetään ja minkälaisia sopimuksia pilvipalveluita tarjoavan toimittajan kanssa voidaan laatia, teknisten muotisanojen sijaan. Ostajia askarruttaa pilvipalveluiden tietoturvallisuus – asiakkaalla on hyvin vähän mahdollisuuksia valvoa, noudattaako pilvipalveluntarjoaja sovittuja tietoturvakäytäntöjä ja toimintamalleja, toteaa Skogberg.

Kotimaisena palveluntarjoajana Nebula tuottaa palvelut Suomessa sijaitsevista palvelinkeskuksista ja sopimukset ovat selkeästi suomeksi. Tarvittaessa asiakkaat ovat tervetulleita auditoimaan Nebulan palvelinkeskuksia, toimintaa ja esimerkiksi PCI-DSS yhteensopivuutta.


Kasvua omin voimin

Nebulan henkilöstötyytyväisyys on korkeaa luokkaa ja yhtiössä vallitsee oma ”Nebula-kulttuuri”.
-Meillä työskentelee noin 100 tietotekniikka-alan ammattilaista. Heidän vuosien kokemuksensa takaa korkealaatuisen osaamisen kaikissa tarjoamissamme palveluissa. Kaikki työntekijämme ovat palkkalistoillamme täällä Suomessa, emme käytä vuokratyövoimaa. Koulutamme henkilökuntaamme säännöllisesti, jotta voimme tarjota asiakkaillemme jatkuvasti kehittyvässä IT-ympäristössä aina ajantasaisen tiedon ja parhaan palvelun, Skogberg avaa yhtiön toimintastrategiaa.

-Viime vuoden vertailukelpoinen liikevaihtomme oli 17,6 miljoonaa euroa. Tänä vuonna tavoite on 21 miljoonaa, kertoo toimitusjohtaja Ville Skogberg.


Parasta laatua myös tulevaisuudessa

Palvelun laatu, toimintavarmuus ja tietoturvaan panostaminen ovat kaiken toiminnan keskiössä.
- Vastaamme jo yli 4000 palvelimesta, 40 000 verkkosivustosta ja noin 300 000 käyttäjän sähköposteista: ruuhkaisempinakin hetkinä asiakkaiden liiketoiminta sujuu viiveettä. Meille se, että tiedon määrä kasvaa rajusti joka vuosi ja siten kuormittaa verkkoja, on arkipäivää. Nebulan palvelut vastaavatkin jo yli 15% Suomen kaikesta Internet- liikenteestä.

Huomisen palvelut ovat yhä enemmän tarpeen mukaan hankittavia ohjelmistoja liiketoiminnan tueksi ja virtualisoituja järjestelmäkokonaisuuksia - pilvipalveluita. Pilvipalveluista etenkin kapasiteettipalveluiden kysyntä tuntuu olevan rajussa kasvussa.
- Pystymme toteuttamaan kivuttomasti isojakin kapasiteettipalveluratkaisuja. Tieto säilyy Suomessa palvelinkeskuksissamme, eikä sitä siirretä ulkomaille.

Kysynnän kasvaessa tarjontakin lisääntyy. Siksi asiakkaiden on hyvä perehtyä alalla tehtävien asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksiin.
-Nopeat käyttöönotot, korkean palvelu- ja turvatason säilyttäminen, skaalautuvat palvelut, tehokas automaatio ja joustava toiminta: ne ovat seikkoja, jotka varmistavat, että asiakas on jatkossakin tyytyväinen, Skogberg kiteyttää.


www.nebula.fi

TAEL/Päivi Remes

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen-lisenssillä.

Lähetä kaverille
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Kommentoi uutista

Uusimmat uutiset

Lisää uutisia

Digitoday

^ Etusivulle

Uutislista | Luetuimmat uutiset

Asuminen | Autot | It-viikko | Jan Hurri | Kolumnit | Markkinointi | Pörssiuutiset | Työ ja elämä | Uutiset | Uutiskommentit | Yrittäjä

Verotiedot
Lue päivän Dilbert
Kommentoimasi uutiset
Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa RSS-uutissyöte kännykkääsi
Lähetä palautetta


Digitoday

Siirry Taloussanomien täysversioon