Siirry Taloussanomien täysversioon

Kevään epämukavin pikku-Fiat

Kuva: Auto Bild Suomi

26.05.2012 06:15 Fiat haluaa myydä kovakulkuista ja kova-alustaista 500 Super Sport -malliaan kokonaan Abarth-merkkisenä. Mukavuus on tästä autosta kaukana, mutta muita ominaisuuksia on yllin kyllin.

Abarth Super Sport (valmistajan termein Esseesse eli SS) on Fiat 500-sarjaan pohjautuvista erikoisautoista selvästi kallein.

Fiatin normaaliin valmistussarjaan kuuluvan tavallisen 500 Abarthin saisi noin 26000 eurolla, mutta kahden ässän varusteet, lisäteho ja ratahenkinen imago maksavat ostajalle miltei viisi tonnia enemmän. Valmistajan mielestä Abarth on SS-mallina oma automerkkinsä, ei enää "pelkkä" Fiat.

Auto Bild Suomen koeajajien mielestä Abarth SS onkin enemmän arjen yläpuolelle asettuva harrastusväline ja leikkikalu, kuin millään järkiperusteilla hankittava pikkuauto.

Rata-automaisen jäykän alustan ja matalaprofiiilirenkaiden takia arkiajo Abarthilla käy tuskaiseksi. Kuski tuntee pienetkin kadunpinnan epätasaisuudet voimakkaina tärskähdyksinä.

Käytännöllisyyttä rajoittaa olematon 104 millin maavara. Ketteryyskään ei ole ihan paras mahdollinen: Abarthin kääntösäde on yllättävän iso näin pieneksi autoksi.

Hauskinta Abarthissa on tietysti nopean ajon iloisuus: tarkka ohjaus yhdistettynä kelpo suorituskykyyn hurmasi koeajajat.

160-hevosvoimaiseksi viritelty 1,4-litrainen bensamoottori tekee Abarthista äkäisen pörriäisen. Auto on kevyt ja aerodynamiiikaltaan fiksu, joten yhdistetty kulutus jää tehtaan ilmoituksen mukaan kohtuulliseen 6,5 litraan sadalla.

Tehdaslisävarusteitakin on Abarthiin myytävänä ihan eri tavalla kuin perusperheautoihin. Jotkut koristeet on hinnoiteltu suolaisesti: esimerkiksi 202 euroa skorpionitarrasta ja 511 euroa Abarth-tarrasarjasta tuntuvat kohtuuttomilta.

Runsaalla 1300 eurolla saa erikoispakoputkiston, jolla saa muutaman ylimääräisen hevosvoiman lisäksi kaasuttelua korostamaan muhkeat bassoäänet. Ostaja voi itse harkita, miten paljon äänimaisema vaikuttaa itse ajamiseen - ja mitä naapurit ja muut tielläliikkujat jytinästä tykkäävät.

Taloussanomat / Auto Bild Suomi

Teksti on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen-lisenssillä.

Lähetä kaverille
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä

Keskustelua uutisesta

Lue kommentteja ja osallistu (34)

Lisää aiheesta
Fiat uhkasi maastamuutolla – työntekijät taipuivat
Ferrari pönkitti Fiatin tulosta
Fiat ostaa Yhdysvaltojen osuuden Chryslerista
Bensaa eurolla – mutta vain Fiatilla
Fiat säästää – uutta Puntoakaan ei ehkä tehdä ensi vuonna
"Auto kahvinkeittimellä kiitos"

Uusimmat uutiset

Lisää uutisia

Digitoday

^ Etusivulle

Uutislista | Luetuimmat uutiset

Asuminen | Autot | It-viikko | Jan Hurri | Kolumnit | Markkinointi | Pörssiuutiset | Työ ja elämä | Uutiset | Uutiskommentit | Yrittäjä

Verotiedot
Lue päivän Dilbert
Kommentoimasi uutiset
Tilaa uutiskirjeitä
Tilaa RSS-uutissyöte kännykkääsi
Lähetä palautetta


Digitoday

Siirry Taloussanomien täysversioon