Autot

Möhkö-hybrid Audin tyyliin

Kuva: Tommi Lempinen / IS

Audi Q5 Hybrid pystyisi kulkemaan pelkän sähkön voimalla kolmisen kilometriä. Bensamoottori kuitenkin puuttuu peliin hyvin herkästi, eikä polttoainetta käytännössä säästy kovinkaan paljon. Pelkästään tällä hybridiautolla ei maailma pelastuisi.

Taloussanomat

Audin ensimmäinen tuotantohybridi Q5 ei ole mikään säästöpossuajokki, vaan enemmänkin eräänlainen sähkömoottoriavusteinen möhkömaasturi.

Ulkoisesti se ei eroa muista Q5-malleista juuri muuten kuin paria milliä matalammalla maavarallaan ja "hybrid"-teksteillä.

Konepellin alta löytyy 211-hevosvoimainen bensaturbo 2,0 TFSI. Sitä on terästetty 54-hevosvoimaisella sähkömoottorilla. Sähkön tuoma lisävoima tuntuu vahvasti kiihdytyksissä ja ohituksissa.

Neliveto on jatkuva. Vaihteistona on perusmallista poiketen 8-vaihteinen Tiptronic-automaatti.

Audi lupaa hybridilleen 6,9 litran yhdistettyä kulutusta sadalla kilometrillä. Ilta-Sanomien koeajajat eivät tähän päässeet edes maantieosuuksilla, vaan auto joi puolisentoista litraa enemmän.

Osasyynä tähän voivat olla autossa vakiovarusteina olevat,  19-tuumaisilla vanteilla varustetut muhkeat renkaat sekä talvinen keli. Audin kokoon ja suorituskykyyn nähden kulutuslukema ei ole paljon, mutta todelliset eko-hybridit ovat ihan eri autoja kuin tämä.

Autoa voisi ajaa pelkän sähkömoottorin varassa kolme kilometriä. Polttomoottori tulee kuitenkin apuun paljon ennen tätä, heti kun auton elektroniikka päättelee että lisävoima on tarpeen tai virta on vähentynyt liikaa.

Auton käyttäjän ei tarvitse vaivata päätään hybriditekniikan kommervenkeilla: niitä ei ole. Akut on piilotettu tavaratilan pohjan alle, eikä niitä pidä mennä sorkkimaan. Tavaratila voisikin olla isompi.

Audi Q5 Hybrid Quattro

Hinta: 72840 euroa
Teho: yhteisteho 245 hv, vääntö 480 Nm
Kulutus: valmistajan ilm. 6,9, koeajossa 8,5 l/100 km
CO2: 159 g/km
Tavaratila: 460 l

Maahantuojan Suomen-kiintiö tälle autolle on noin 40 kappaletta. Kysyntää rajoittanee perusmallia huomattavasti korkeampi hinta.

Lue kommentit (51)

Ja TFSI-kone sanoo poks poks poks.
Naapuri ostaa
minä aja bugatti veoron super sportilla unissa 432 kilometriä tunnissa.
Hybridi = eko ane....
Hybrid-AUTO = syntyeessäänkin jo VITSI.
Audi on huono ja sitä paitsi minulla ei ole varaa siihen.
Lue lisää ja osallistu keskusteluun
  1. 1.

    Turengin jäätelötehdas ja Pingviini-jäätelö vaihtavat taas omistajaa

  2. 2.

    Osassa asunnoista iso ongelma – "Purkaminen voi olla jopa järkevämpää"

  3. 3.

    OP:n uusin tempaus: Perheille ilmaisia vakuutuksia ja lyhennysvapaata

  4. 4.

    Stockmann myy Hobby Hallin

  5. 5.

    Caverion saattoi lahjoa, varoittaa "huomattavasta vahingosta"

  6. 6.

    Putinin unelma mullistaisi öljykaupan – tahtooko vain tiristää lisää rahaa?

  7. 7.

    Heikkojen tulosten kimara: "Näiden yhtiöiden näkymät ovat vaikeat"

  8. 8.

    Flunssaiset työterveydestä terveyskeskukseen? – EK:lta jyrkkä ei

  9. 9.

    Kaksi syytä, miksi edes ilmainen raha ei tepsi

  10. 10.

    Citymarketiin iso voimalaitos – uusi palvelu autoilijoille

Näytä lisää
  1. 1.

    Olkiluoto 3:n rakentajan myynti laski

  2. 2.

    Pariisi houkuttelee pankkeja Brexit-äänestyksen alla

  3. 3.

    Vattenfall uhkaa sulkea kaikki ydinvoimalansa

  4. 4.

    Eikö kukaan maksanut? Kiristysohjelma polki hinnat alas

  5. 5.

    Öljytulot hupenivat, Isis ryhtyi kalakauppiaaksi

  6. 6.

    Norjan öljyrahasto rojahti taas tappiolle

  7. 7.

    Valuuttakauppa vähenee, romahduksen riski kasvaa

  8. 8.

    Rehn: Päätös Talvivaaran kohtalosta jo lähiaikoina

  9. 9.

    Nordean osake ei kelpaa edes pankin omalle vastuullisuusrahastolle

  10. 10.

    Valtion eläkerahastonkin sijoitusten tuotto miinuksella alkuvuonna

Näytä lisää
Siirry täysversioon