Autot

Möhkö-hybrid Audin tyyliin

Kuva: Tommi Lempinen / IS

Audi Q5 Hybrid pystyisi kulkemaan pelkän sähkön voimalla kolmisen kilometriä. Bensamoottori kuitenkin puuttuu peliin hyvin herkästi, eikä polttoainetta käytännössä säästy kovinkaan paljon. Pelkästään tällä hybridiautolla ei maailma pelastuisi.

Taloussanomat

Audin ensimmäinen tuotantohybridi Q5 ei ole mikään säästöpossuajokki, vaan enemmänkin eräänlainen sähkömoottoriavusteinen möhkömaasturi.

Ulkoisesti se ei eroa muista Q5-malleista juuri muuten kuin paria milliä matalammalla maavarallaan ja "hybrid"-teksteillä.

Konepellin alta löytyy 211-hevosvoimainen bensaturbo 2,0 TFSI. Sitä on terästetty 54-hevosvoimaisella sähkömoottorilla. Sähkön tuoma lisävoima tuntuu vahvasti kiihdytyksissä ja ohituksissa.

Neliveto on jatkuva. Vaihteistona on perusmallista poiketen 8-vaihteinen Tiptronic-automaatti.

Audi lupaa hybridilleen 6,9 litran yhdistettyä kulutusta sadalla kilometrillä. Ilta-Sanomien koeajajat eivät tähän päässeet edes maantieosuuksilla, vaan auto joi puolisentoista litraa enemmän.

Osasyynä tähän voivat olla autossa vakiovarusteina olevat,  19-tuumaisilla vanteilla varustetut muhkeat renkaat sekä talvinen keli. Audin kokoon ja suorituskykyyn nähden kulutuslukema ei ole paljon, mutta todelliset eko-hybridit ovat ihan eri autoja kuin tämä.

Autoa voisi ajaa pelkän sähkömoottorin varassa kolme kilometriä. Polttomoottori tulee kuitenkin apuun paljon ennen tätä, heti kun auton elektroniikka päättelee että lisävoima on tarpeen tai virta on vähentynyt liikaa.

Auton käyttäjän ei tarvitse vaivata päätään hybriditekniikan kommervenkeilla: niitä ei ole. Akut on piilotettu tavaratilan pohjan alle, eikä niitä pidä mennä sorkkimaan. Tavaratila voisikin olla isompi.

Audi Q5 Hybrid Quattro

Hinta: 72840 euroa
Teho: yhteisteho 245 hv, vääntö 480 Nm
Kulutus: valmistajan ilm. 6,9, koeajossa 8,5 l/100 km
CO2: 159 g/km
Tavaratila: 460 l

Maahantuojan Suomen-kiintiö tälle autolle on noin 40 kappaletta. Kysyntää rajoittanee perusmallia huomattavasti korkeampi hinta.

Lue kommentit (51)

Ja TFSI-kone sanoo poks poks poks.
Naapuri ostaa
minä aja bugatti veoron super sportilla unissa 432 kilometriä tunnissa.
Hybridi = eko ane....
Hybrid-AUTO = syntyeessäänkin jo VITSI.
Audi on huono ja sitä paitsi minulla ei ole varaa siihen.
Lue lisää ja osallistu keskusteluun
  1. 1.

    10 merkkiä siitä, että olet oikeassa työpaikassa

  2. 2.

    Aurinkopaneeleilla 500 euron säästö vuodessa – toukokuu oli erityisen hyvä

  3. 3.

    Talouden taantuma nipistää Dubaita – lentokentälle hylätään taas kalliita autoja

  4. 4.

    Tuleeko Anttilaan vielä jättiale? Tämä ratkaisee

  5. 5.

    Anttila aloittaa huomenna konkurssialen

  6. 6.

    Anttila: Osa verkosta ostaneista asiakkaista saa tavaransa

  7. 7.

    Onnibus lopettaa Virossa – "Byrokratialle ei näy loppua"

  8. 8.

    Venäjän ja Suomen välillä kulkee leveä Big Mac -raja

  9. 9.

    Ryanair varoittaa: Näin paljon lentoliput halpenevat

  10. 10.

    Turkissa kuohuu ja paine EU-johtajia kohtaan kasvaa – "Pakolaissopimus täytyy neuvotella uudelleen"

Näytä lisää
  1. 1.

    Omistajilta vihreä valo: Frankfurtin ja Lontoon pörssit yhdistyvät

  2. 2.

    Belgialainen kone kerää huomiota – teki festariväen virtsasta tuhat litraa vettä, josta pantiin olutta

  3. 3.

    Anttila aloittaa huomenna konkurssialen

  4. 4.

    Mitä maksaa ajomatka Helsingistä Turkuun? Uusi sovellus laskee autosi bensakulut ja päästöt

  5. 5.

    Yle: Fennovoima alkaa tutkia uutta ydinjätteiden loppusijoituspaikkaa

  6. 6.

    Surface Pro 3:n akku ei kestä: Mitä tekee Microsoft?

  7. 7.

    Brexit lohkaisi brittien eläkevaroja – eläkeläiset tukivat EU-eroa

  8. 8.

    Mäkkärin hampurilaisia syötiin odotuksia vähemmän

  9. 9.

    Ylituotannon uhka painaa öljyä – hinta valahti kolmen kuukauden pohjiin

  10. 10.

    Huawein älypuhelinten myynti harppasi 25 %

Näytä lisää
Siirry täysversioon