Autot

Möhkö-hybrid Audin tyyliin

Kuva: Tommi Lempinen / IS

Audi Q5 Hybrid pystyisi kulkemaan pelkän sähkön voimalla kolmisen kilometriä. Bensamoottori kuitenkin puuttuu peliin hyvin herkästi, eikä polttoainetta käytännössä säästy kovinkaan paljon. Pelkästään tällä hybridiautolla ei maailma pelastuisi.

Taloussanomat

Audin ensimmäinen tuotantohybridi Q5 ei ole mikään säästöpossuajokki, vaan enemmänkin eräänlainen sähkömoottoriavusteinen möhkömaasturi.

Ulkoisesti se ei eroa muista Q5-malleista juuri muuten kuin paria milliä matalammalla maavarallaan ja "hybrid"-teksteillä.

Konepellin alta löytyy 211-hevosvoimainen bensaturbo 2,0 TFSI. Sitä on terästetty 54-hevosvoimaisella sähkömoottorilla. Sähkön tuoma lisävoima tuntuu vahvasti kiihdytyksissä ja ohituksissa.

Neliveto on jatkuva. Vaihteistona on perusmallista poiketen 8-vaihteinen Tiptronic-automaatti.

Audi lupaa hybridilleen 6,9 litran yhdistettyä kulutusta sadalla kilometrillä. Ilta-Sanomien koeajajat eivät tähän päässeet edes maantieosuuksilla, vaan auto joi puolisentoista litraa enemmän.

Osasyynä tähän voivat olla autossa vakiovarusteina olevat,  19-tuumaisilla vanteilla varustetut muhkeat renkaat sekä talvinen keli. Audin kokoon ja suorituskykyyn nähden kulutuslukema ei ole paljon, mutta todelliset eko-hybridit ovat ihan eri autoja kuin tämä.

Autoa voisi ajaa pelkän sähkömoottorin varassa kolme kilometriä. Polttomoottori tulee kuitenkin apuun paljon ennen tätä, heti kun auton elektroniikka päättelee että lisävoima on tarpeen tai virta on vähentynyt liikaa.

Auton käyttäjän ei tarvitse vaivata päätään hybriditekniikan kommervenkeilla: niitä ei ole. Akut on piilotettu tavaratilan pohjan alle, eikä niitä pidä mennä sorkkimaan. Tavaratila voisikin olla isompi.

Audi Q5 Hybrid Quattro

Hinta: 72840 euroa
Teho: yhteisteho 245 hv, vääntö 480 Nm
Kulutus: valmistajan ilm. 6,9, koeajossa 8,5 l/100 km
CO2: 159 g/km
Tavaratila: 460 l

Maahantuojan Suomen-kiintiö tälle autolle on noin 40 kappaletta. Kysyntää rajoittanee perusmallia huomattavasti korkeampi hinta.

Lue kommentit (51)

Ja TFSI-kone sanoo poks poks poks.
Naapuri ostaa
minä aja bugatti veoron super sportilla unissa 432 kilometriä tunnissa.
Hybridi = eko ane....
Hybrid-AUTO = syntyeessäänkin jo VITSI.
Audi on huono ja sitä paitsi minulla ei ole varaa siihen.
Lue lisää ja osallistu keskusteluun
  1. 1.

    Microsoft vähentää 1350 työntekijää Suomesta

  2. 2.

    Kansainvälinen vertailu: Treffit Helsingissä maksavat yllättävän paljon, mutta "synnit" saa hyvällä hinnalla

  3. 3.

    Microsoftin jätti-irtisanomiset ovat tamperelaiselle Jarille onnenpotku: "Osaajien avulla kiihdytyskaistalle"

  4. 4.

    Portugaliin maksettiin 3 571 euron eläkkeitä

  5. 5.

    Terrafamen pääluottamusmies: "Lypsävää lehmää on vaikea laittaa teuraaksi"

  6. 6.

    McDonald'sin ex-pomo korvaisi duunarit roboteilla: "Työpaikat tulevat katoamaan ennennäkemättömällä tavalla"

  7. 7.

    Olympiavoittajien sauvat valmistanut suomalaisfirma yrityssaneeraukseen

  8. 8.

    Näin euromaiden velkataakka kevenee – paitsi Kreikan

  9. 9.

    Uusi ilmiö mökkeilyssä: Kysyntää voi olla, vaikka ostajia ei

  10. 10.

    Anssi Vanjoki: Tämä oli selvää jo helmikuussa 2011

Näytä lisää
  1. 1.

    Danske veloitti viikon oluet kolmeen kertaan – asiakas ei ilahtunut

  2. 2.

    PayPal jouduttaa Windows-puhelimien kuolemaa

  3. 3.

    Neuvottelut Olkiluoto 3:n miljardikorvauksista poikki – TVO: "Emme ole syyllisiä"

  4. 4.

    Moody'sin analyytikko: Euroalueen riskit eivät ole kadonneet mihinkään

  5. 5.

    Apple innostui suomalaisopiskelijoiden pelistä

  6. 6.

    Microsoftin jätti-irtisanomiset ovat tamperelaiselle Jarille onnenpotku: "Osaajien avulla kiihdytyskaistalle"

  7. 7.

    Yhdysvaltain asuntokaupassa kovin nousu sitten vuoden 2010

  8. 8.

    Olympiavoittajien sauvat valmistanut suomalaisfirma yrityssaneeraukseen

  9. 9.

    Hyppönen: Tietomurto oli Linkedinille hyvä juttu – mutta ei ihan ilmeisellä tavalla

  10. 10.

    Löytyykö microsoftilaisille töitä? "Houkutellaan insinööreillä yrityksiä Suomeen"

Näytä lisää
Siirry täysversioon