Kauppa

K-kaupalla tyytyväisimmät asiakkaat, S-ryhmä yhdessä yli muiden

Kuva: Lehtikuva

Uuden tutkimuksen mukaan K-ruokakaupoilla on tyytyväisimmät asiakkaat. Saksalaisen Lidlin asiakastyytyväisyys on matalin, vaikka ketjun asiakkaat ovatkin kaupalleen uskollisia.

Taloussanomat

OMX Nasdaq Helsinki

KESKO CORPORATION A

+1,62 %29,530 €

KESKO OYJ 'B'

-0,03 %31,190 €
Kaikki pörssiyritykset

K-ruokakaupoilla on Suomen tyytyväisimmät asiakkaat. Kauppaketjuittain mitattuna etenkin K-supermarkettien ja K-citymarkettien asiakkaat ovat tyytyväisiä kauppa-asiointiinsa.

Tämä käy ilmi tutkimusyritys EPSI Ratingin Asiakastyytyväisyys 2011 -kyselystä, joka tehtiin Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimuksessa mitattiin imagoa, tuote- ja palvelulaatua sekä koettua hinnan ja laadun suhdetta.

Toiseksi tyytyväisimmät asiakkaat löytyvät S-ketjun päivittäistavarakaupoista. Asiakkaat kiittelevät etenkin Prisma-hypermarketteja. S-ketju saa tutkimuksessa kiitosta tehokkaimmasta kanta-asiakasohjelmasta.

Tutkituista kauppaketjuista tyytymättömimmät asiakkaat asioivat Lidlissä. Silti halpojen hintojen nimeen vannovan saksalaisketjun asiakkaat ovat kolmanneksi uskollisimpia.

Koko asiakastyytyväisyyttä mitattaessa Suomen Lähikauppa on käytännössä Lidlin tasolla, mutta konsernin kauppojen asiakaspalvelu saa kyselyssä parhaat pisteet. Suomen Lähikaupan kauppaketjuja ovat Siwa, Valintatalo ja Euromarket.

Tutkimuksessa kysyttiin myös sitä, että tulisiko mietojen viinien myynti sallia ruokakaupoissa. 47,6 prosenttia vastanneista kannatti ajatusta, kun 46,1 prosenttia oli sitä vastaan. 

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat rahtusen ruotsalaisia tyytyväisempiä päivittäistavarakauppoihinsa.

Yrityshaku

Kesko Oyj, Helsinki — 0109862-8

Lidl Suomi Kommandiittiyhtiö, Helsinki — 1615779-0

Suomen Lähikauppa Oy, Helsinki — 1905481-8

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta, Helsinki — 0116323-1

Kaikki yritykset ja protestit

Lue kommentit (121)

Näin varmaan on,mutta miksi tutkia viinejä.Kirkkaita kauppoihin kaivataan ja selvitystä,koska kalat on pyydetty ja monestiko ne on matkanneet maapallon ympäri.
Suomalaiset tykkäävät niin kovasti "kartellimaisista" kauppajäteistä.
Suomalainen tuulipuku kuvittelee, että mitä kalliimpaa, sitä laadukkaampaa. Siinä Lidlin ongelma.
todella tyytyväiset ovat tulevaisuudessa s-asiakkaita. ensin s-johdon tulee vain lopettaa jatkuva laajentaminen ja ryhtyä palauttamaan varoja osakkaille alennuksina.
Hölmölandian tuulipukukansa iloitsee maksaessaan 30% ylihintaa ruoasta K- ja S - marketeissa.
Olisipa mukava nähdä tutkimus ja kysymysten asettelu vastaajaprofiileineen.Voidaanko esimerkiksi ns. laatikkokaupan asiakkaiden tyytyväisyyttä tutkia samalla perusteella kuin esimerkiksi toista konsep...
Lue lisää ja osallistu keskusteluun
  1. 1.

    Nyt irtosi sokka, dieselin hintaan hirmupudotus

  2. 2.

    Suomalaisesta juomasta tuli hitti Amerikassa

  3. 3.

    Viinit ruokakauppoihin – näin siinä kävi

  4. 4.

    Missä työssä rytisee seuraavaksi? Tarkkaile näitä seikkoja

  5. 5.

    Mikä mättää alle 40-vuotiailla? "Epäilyttää, että pelkät flunssat selittäisivät"

  6. 6.

    Nyt tarkkana: Rikesakkoihin tuli tänään raju korotus

  7. 7.

    Erkki Liikasen hermoromahdus: Selkäänpuukotus johti kyyneliin

  8. 8.

    Suomen eurojäsenyys kuohuttaa – "Euro on täysin väärä valinta"

  9. 9.

    Trainers' Housen saneeraukselle sinetti – Sarasvuo menettää yli kolme miljoonaa

  10. 10.

    Kovia juttuja yleislakosta – PAM irtisanoutuu aktiiviensa puheista

Näytä lisää
  1. 1.

    Talo Torreviejassa? Rikostutkinta löysi Putin-mafia-linkin

  2. 2.

    Uusien iPhonejen akunkesto arveluttaa

  3. 3.

    Trainers' Housen saneeraukselle sinetti – Sarasvuo menettää yli kolme miljoonaa

  4. 4.

    Maailmankauppa halvaantui kuin Suomi – "Tuli vähän puskista"

  5. 5.

    Lidl kasvaa ja laajentaa – tulos kuitenkin notkahti

  6. 6.

    Järjestö: Valtionyhtiöt hyödynsivät porsaanreiät

  7. 7.

    SOK aloittaa yt-neuvottelut – vähentää enintään 25

  8. 8.

    Ensin metsät, nyt Tilhill – UPM myy

  9. 9.

    Supercellin omistajalla kultainen kosketus? Ajoi tytäryhtiönsä osakekurssin 50 % nousuun

  10. 10.

    Miten Suomella menee? Katso suora lähetys

Näytä lisää
Siirry täysversioon