Teollisuustuotteet

Komas ja Sisu soutavat ja huopaavat

Kuva: Lehtikuva

Järjestelmätoimittaja Komas Group myy Karjaalla sijaitsevan kuorma-autotuotantonsa takaisin Sisu Auto Trucksille. Komas hankki liiketoiminnan Sisulta syksyllä 2009.

Taloussanomat

Komas osti Sisun kuorma-autobisneksen Karjaalla  syksyllä 2009, millä turvattiin Sisun suurten kuorma-autotoimitusten valmistus puolustusvoimille.

Nyt Komas myy kuorma-autot takaisin Sisulle. Kauppahintaa ei kerrota tiedotteessa.

Komas on valmistanut viime vuosina yhteensä lähes 350 sotilaskuorma-autoa ja noin 50 siviilikuorma-autoa.

Komasin mukaan nyt on sopiva hetki siirtää kuorma-autotuotanto takaisin Sisulle tämän saatua viime vuonna valmiiksi uuden siviiliautomallistonsa ja tuotannon keskittyessä sotilasajoneuvojen sijaan entistä enemmän räätälöityjen siviilikuorma-autojen valmistamiseen.

Kuorma-autojen kokoonpanossa työskentelevät 45 henkeä siirtyvät vanhoina työntekijöinä Sisun palvelukseen. Komas jatkaa edelleen Karjaalla työkoneiden kokoonpanoa Sisulta vuokratuissa tiloissa.

Jyväskyläläinen Komas toimittaa erilaisia tuotteita ja komponentteja metalli-, koneenrakennus-, ajoneuvo- ja puolustusvälineteollisuudelle. Yhtiöllä on Suomessa toimintaa yhdeksällä paikkakunnalla, sekä tehdas Puolassa ja Kiinassa.

Komasin liikevaihto on lähes 120 miljoonaa euroa ja se työllistää 1200 työntekijää, joista noin 400 Puolassa.

Komas perustettiin vuonna 2002, kun yrityksen johto ja pääomasijoittaja Midinvest Managementin hallinnoimat rahastot ostivat Patria Comasin liiketoiminnan Patria-konsernilta.

Vuonna 2006 Capmanin rahastot ja Komasin silloinen toimitusjohtaja Jukka-Pekka Nikula ostivat Komasin Midinvest Managementilta sekä muilta omistajilta.

Yrityshaku

Fortaco Group Oy, Vantaa — 2083946-0

Sisu Auto Trucks Oy, Raasepori — 1888162-7

Kaikki yritykset ja protestit

Lue kommentit (3)

Pitäisi saada mallisto joka kelpaa Venäjän puutavara kuljetuksiin.Sekä sorahommiin kunnon Jyry Sisu.
Mä luin jo että Kamaz...
"Pitäisi saada mallisto joka kelpaa Venäjän puutavara kuljetuksiin."Malliston saaminen ei liene ongelma.Ikuinen ongelma on saada maksu mistä tahansa "rajan taakse" menneestä.Tunnetusti ovat olleet kon...
Lue lisää ja osallistu keskusteluun
  1. 1.

    Tässäkö seuraava menestysala? "Hirvittävä kone"

  2. 2.

    Tietoturvafirma listasi vaarallisimmat salasanat – yksityisyyttä voi varjella ovelalla muistikikalla

  3. 3.

    Sveitsi äänestää muhkeasta perustulosta – 30 000 frangia vuodessa ilman ehtoja

  4. 4.

    10 merkkiä käänteestä – "Vaikutus lähtee leviämään koko Suomeen"

  5. 5.

    Näissä osoitteissa Suomen suurituloisin prosentti viihtyy – yksi kaupunginosa Helsingissä ylitse muiden

  6. 6.

    Onnibusin Möttö siirtyy startupin vetäjäksi

  7. 7.

    Bussibisneksen murros oli alkua – Möttö haluaa nyt mullistaa kaiken liikkumisen: "Tässä tuntee nuortuneensa"

  8. 8.

    Nyt kutsutaan korjattavaksi 1,6 miljoonaa Toyotaa

  9. 9.

    Välillä näinkin päin: 1 500 asunnon vuokra laskee

  10. 10.

    Suomi erottuu muista Pohjoismaista Moody'sin vertailussa – eikä ainoastaan huonolla tavalla

Näytä lisää
  1. 1.

    Vai että tällaisia tuloksia – googlasivatko Nokia-miehet HMD-firmansa nimeä lainkaan?

  2. 2.

    Luxemburgia epäillään EU:n verosääntöjen rikkomisesta – komissio uhkaa viedä asian oikeuteen

  3. 3.

    Roviolla yli 300 lisenssisopimusta Angry Birds -tuotteista

  4. 4.

    Tulihan se sieltä: Spotify pisti perhehinnoittelun kuntoon

  5. 5.

    Googlen vastaus aamulla alkaneeseen veroratsiaan: "Noudatamme täysin Ranskan lakia"

  6. 6.

    Euroryhmä haluaa sopia IMF:n kanssa Kreikan velkahelpotuksista vielä tänään

  7. 7.

    EU-tuella piti tulla työtä ja kasvua – "Tulokset ovat aivan liian laihoja"

  8. 8.

    Näissä osoitteissa Suomen suurituloisin prosentti viihtyy – yksi kaupunginosa Helsingissä ylitse muiden

  9. 9.

    Liikanen puolusti EKP:n rahapolitiikkaa: "Se on tukenut myös työllisyyttä"

  10. 10.

    Suomi erottuu muista Pohjoismaista Moody'sin vertailussa – eikä ainoastaan huonolla tavalla

Näytä lisää
Siirry täysversioon